3 tévhit a meditációról

3 tévhit a meditációról
A képek sokszor félrevezetőek – egyáltalán nem szükséges kitekert pózokban vízeséseknél ücsörögnünk a meditációhoz

A meditációval kapcsolatban sokféle tévhit él az emberekben, ami miatt legtöbbször neki sem állnak a gyakorlásnak. Pedig a meditáció, ha helyesen gyakoroljuk, könnyű, örömteli és élvezetes! Mi több, vegetáriánusnak sem kell lenni hozzá, nem szükséges kitekert pózokban ücsörögni, és a Himalájába sem kell elutazni érte.

1.tévhit: A meditáció nehéz

A meditáció nem nekem való, rengeteg koncentrálással és lemondással jár” – legyintenek sokan, és emiatt neki sem rugaszkodnak. Annyiban igazuk van, hogy a nehéz és erőfeszítéssel járó gyakorlatokat valóban érdemes kihagyni, mert csak frusztráltabb lesz tőlük az ember. De vajon miért van az, hogy a kiemelkedően sikeres emberek nagy részének önéletrajzában mégis felbukkan az az aprócska háttérinformáció, hogy rendszeresen meditálnak? Jó hír, hogy léteznek olyan technikák, amelyek a modern ember igényeihez és idejéhez vannak szabva, mégis közvetítik a meditációhoz hagyományosan társított jótékony hatásokat.

Miről ismerszik meg a jó meditációs technika?

Egyszerű a kérdés: mit várunk el tőle? Nagyobb nyugalmat, békét, jobb emberi kapcsolatokat? Ez alapján egyszerű eldönteni, vajon a technika, amit kiválasztottunk, adja-e ezt az élményt vagy sem. Hiába gubbasztunk ugyanis becsukott szemmel nagy békességben a sötét szobában egyedül, ha a meditáció pozitív hatásait nem tudjuk kihozni a gyakorlati életünkbe. Érdemes addig mennünk, amíg meg nem találjuk a számunkra leginkább működő, és életritmusunkba beilleszthető megoldást. Nem fogjuk megbánni! Ahogy a testünknek szüksége van a tisztán tartásra, úgy elménkről is elmondható ugyanez. Egy dolog biztos: a kitartást az elején – mint ahogy másban sem az életben – nem lehet megúszni. Érdemes célul kitűznünk, hogy a kiválasztott meditációs módszert legalább 30 napig gyakoroljuk minden nap, mielőtt következtetéseket vonnánk le a hatékonyságáról. Ehhez pedig jól jön egy csipetnyi bizalom és kíváncsiság!

2.tévhit: A meditációhoz lótuszülésben kell tudni ülni

Elég csak egyszerűen meggugliznunk a meditációval kapcsolatos képeket, és máris láthatjuk, mekkora a félreértés a dolog körül: a fotók 90%-án lótuszülésbe tekeredett, lehetetlenül egyenes derékkal ülő, kezüket speckó kéztartásba helyező emberek láthatók, akiknek talpát vagy a tengerparti hullámok nyaldossák, vagy minimum egy közepes barlang előtt ülnek a Himalájában. Vajon egy ilyen pózban mennyire lehet ellazulni? Jó hír ez is: mindezek csak külsőségek, egyikre sincs szükség közülük a meditációhoz! A nyugati ember teste nem lótuszülésre lett trenírozva. Lehet, hogy az indiaiaknak (akik gyerekkoruk óta étkezésekkor is a földön ülnek) ez kényelmes, de nekünk nem. Hát akkor miért nem dőlünk hátra kényelmesen egy széken? A lényeg, hogy el tudjunk lazulni, mert befelé csak úgy fordulhat valóban a figyelmünk, ha a külső körülmények kényelmesek, és nem azokkal vagyunk elfoglalva. Ekkor tapasztalhatjuk meg, ahogy némi csapongás után a gondolatok egyre finomabb szintre csendesednek el, majd – ha megtaláljuk a számunkra helyes technikát – beáll egy békés, boldog csend állapot, ami rendkívüli módon pihentető, és friss energiával tölt fel a napunk további részéhez. És persze szép dolog az erdőben vagy a hegyen meditálni, de valljuk be, városi életünkben azért ritkán adódik erre lehetőség. Ez azonban ne riasszon el bennünket attól, hogy a meditációt a mindennapjaink részévé tegyük!

3.tévhit: A meditációhoz vegetáriánusnak kell lenni

Sokan a spirituális gyakorlatok elengedhetetlen részeként tekintenek a vegetáriánus életmódra. Ezeket a gyakorlatokat valóban segíti egy tiszta, adalékanyagoktól mentes, friss ételekre támaszkodó táplálkozás. Ez azonban nem jelenti azt, hogy mindenkinek vegetáriánusnak kéne lennie! Mi több, sokkal többet árt, ha „eljátsszuk”, hogy vegetáriánusok vagyunk, miközben lelkünk mélyén ácsingózunk a finom husi illat után. A vegetáriánus életmód akkor jó, ha őszinte, és nem érezzük lemondásnak. Egy igazi vegetáriánusnak hiába mutogatunk ropogós csirkecombokat, nem fog kísértésbe esni. De mindez nem feltétlenül jelenti azt, hogy ő egy spirituálisan emelkedettebb és jobb ember, mint mi. Ne dőljünk be a látszatnak! A számunkra alkalmas étrend megtalálásához ismét szükség lesz egy kis kísérletező kedvre, kitartásra és kíváncsiságra.

Németh Ágnes Lilla

Ha nekik bejött a meditáció, Te miért ne próbálnád meg?

Kutatások szerint a meditáció már sejt szinten képes csökkenteni a stresszt. Ha Te is meggyőződnél róla, ajánljuk figyelmedbe a következő ingyenes ismertetőt:  Meditálni könnyű! Ismertető előadás a Transzcendentális Meditációról 2020. febr. 25. kedd 18:15h, FeelWell Centrum, Budapest, Laktanya u. 4., 1034. (Szentlélek térnél)

Hasonló érdekes cikkek

Legfrissebb cikkek

Kiemelt videók