Hogyan segíthet az ajurvéda az egészségünk megőrzésében?

Hogyan segíthet az ajurvéda az egészségünk megőrzésében?
Az ajurvédában központi szerepet foglal el a kiegyensúlyozott, doshának megfelelő étrend

„A te fő doshád a kapha.” Hallottál már ehhez hasonló mondatot? Pedig az ajurvéda lassan nálunk is egyre nagyobb teret hódít magának. Vajon miből áll pontosan ez az ősi indiai gyógymód, és hogyan segíthet a testi, lelki, szellemi egészségünk megőrzésében?

Az élet tudománya, a bölcsek ajándéka

Az ajurvéda szó szerinti jelentse: „az élet tudománya”. Maga a szó szanszkrit eredetű, és az „ájusz” (élet) és „vid” (tudomány) szavakból származik. A legenda szerint úgy keletkezett, hogy évezredekkel ezelőtt az indiai bölcsek elcsüggedtek az emberiség szenvedései láttán. Úgy vélték, hogy a rossz egészségi állapot miatt az emberek nem tudnak elegendő időt fordítani a lelki életre. Ezért egy csoportnyi bölcs úgy határozott, meditációba mélyül a Himalája lábánál, hogy rájöjjön, miként szabadíthatja meg a világot a betegségektől. Ezek a bölcsek jutottak aztán annak a tudásnak a birtokába, amit később ajurvédaként foglaltak írásba. A gyógymód legfontosabb forrásának a Védáknak nevezett hindu szent könyveket tekintik.

Az ajurvéda holisztikus szemléletű gyógymód, vagyis a testet, a lelket és a szellemet megbonthatatlan egységnek tekinti. Az ajurvéda tanok szerint a betegség e három szint mindegyikét érinti, így ezeket a gyógyításban sem lehet külön kezelni. Célja elsősorban a betegségek megelőzése, és az egészség fenntartása azáltal, hogy mindenki számára egyéni terápiát alkalmaz az illető saját testalkata és állapota alapján.

Az ajurvédát több ezer éve alkalmazzák Indiában és Sri Lankán. Hasonlóan a hagyományos kínai orvosláshoz, az ajurvéda is összetett gyógyítási rendszer; egy valóságos életviteli program, amely számos elemet magában foglal az alkatunknak megfelelő táplálkozástól kezdve a gyógynövények használatán, a masszázson, a komplex méregtelenítő kúrákon (pancsa karma) és légző gyakorlatokon át egészen a meditációig.

Az ajurvéda és a Beatles

Egészen a 20. század kezdetéig az ajurvéda volt Indiában a legfontosabb gyógyítási módszer. A gyarmati irányítás azonban idejét múltnak bélyegezte a rendszert, így az indiaiak közül is egyre többen a nyugati orvoslást kezdték előnyben részesíteni. Olyannyira, hogy emiatt a század vége felé majdnem feledésbe merült ez a több ezer éves gyógymód. 1980-ban azonban az Indiai Nemzeti Kongresszus állást foglalt az ajurvéda mellett, és azt a nyugati orvoslással egyenrangúnak minősítette. Ma már az ajurvédát egyetemen oktatják Indiában, és több száz ajurvédikus kórház működik India-szerte. Egyre gyakoribb, hogy az orvosok ötvözve alkalmazzák a nyugati és a hagyományos gyógyászati módszereket.

Hogyan jutott el az ajurvéda tudománya a nyugati világba? Ez legfőképp Maharishi Mahesh jóginak, a Transzcendentális Meditáció atyjának köszönhető, aki 1960-tól kezdte megismertetni az ajurvéda-tanokat Európában és az Egyesült Államokban. Előadásai olyan nagy hatásúak voltak, hogy még a Beatles tagjai is a jógi követőivé váltak.

Himalájai táj – a legenda szerint innen ered az ajurvéda tudománya

A három dosha

Az ajurvédában központi szerepet foglal el a doshák fogalma. Eszerint az emberek alapvetően három doshába, vagyis három energiatípusba sorolhatók. Ezek: a vata, a pitta és a kapha. Minden embert e három típus különböző mértékű aránya határoz meg, ugyanakkor mindenkinél csak egy, esetleg két dosha a domináns. Az uralkodó dosha pedig meghatározza az ember testalkatát, személyiségjegyeit, vonzalmait, sőt még azt is, milyen táplálékot szeretünk, és milyet érdemes fogyasztanunk (a kettő ugyanis sok esetben nem esik egybe). Ha a három dosha egyensúlyban van bennünk, akkor egészségesek vagyunk. Ha viszont különböző tényezők hatására (stressz, nem megfelelő táplálkozás, helytelen életvitel, valamilyen lelki trauma) megbomlik az egyensúly, akkor előbb-utóbb betegek leszünk. Az ajurvédikus gyógyító ezért először is feltérképezi, melyik típusba tartozunk, majd megpróbálja a három doshát ismét harmóniába hozni. Erre a linkre kattintva ellenőrizheted, hogy az alábbi ajurvédikus testtípusok (doshák) közül melyikbe tartozol.

Vata

Jellemzői: A vata a szanszkrit nyelvben azt jelenti, „mozogni”, „lelkesedni”. Amikor a vata egyensúlyban van a többi doshával, az ilyen személyiség lelkes, célratörő, pozitív és nagyon aktív. Képes gyorsan dönteni és cselekedni, könnyedén alkalmazkodik az új helyzetekhez, a változáshoz, figyelmes és kreatív. Remekül alszik, jó az emésztése, és erős az immunrendszere. Viszont ha elveszti az egyensúlyát, hajlamos a szorongásra, nyugtalanságra, szétszórtságra és bizonytalanságra.
Testi jellemzők: Az ilyen típusú emberek általában vékonyak, kecses testalkatúak, bőrük száraz, hajuk vékony szálú.
Egyensúlyzavar okai: A vata típusúak természetüknél fogva vonzódnak az izgalmas élményekhez és a mozgékony életmódhoz, amit azonban hajlamosak túlzásba is vinni. Emiatt gyakran előfordul náluk a rendszertelen alvás és étkezés. A huzamosabb ideig tartó stressz, a túl sok testmozgás, az ellazulásra való képtelenség, az össze-vissza étkezés, a túl sok fizikai vagy érzelmi igénybevétel azonban mind felboríthatja náluk az egyensúlyt. Ilyen esetekben az ajurvédikus gyógyító általában meleg, kevés szórakozási lehetőséget kínáló, nyugodt környezetben eltöltött időt javasol. Továbbá a szél, a huzat is kibillentheti őket egyensúlyukból.
Érzékeny pontjai: A megfázás tipikusan a vata dosha egyensúlyzavarából fakad, ezzel igyekszik a szervezet pihenésre késztetni túlságosan aktív gazdáját. Jellemzőek lehetnek még az ízületi problémák, a gyenge csontok, a gerinc ferdesége, a száraz, repedezett bőr, valamint a szorongásos, idegességgel járó tünetek.
Pozitív hatású számukra: mindenfajta nyugtató tevékenység (jóga, meditáció), meleg környezet, a nehéz, olajos, főtt ételek.
Táplálkozás: A vata típusúak általában szeretik az édes, a sós és a savanyú ízeket, és szívesen fogyasztanak húst. Legfőbb ellenségük a rendszertelen alvás, étkezés és az alacsony folyadékbevitel (részben innen a bőr szárazsága), ezért törekedniük kell ezek ellenkezőjére. Mivel inkább a hideget kedvelik, a meleg, olajos ételek egyensúlyozzák ki őket.
A rá jellemző legfontosabb elem: a levegő.

Pitta

Jellemzői: A pitta szó jelentése szanszkritul „hevíteni” vagy „égni”. Az ebbe a típusba tartozó emberek jellemzően erősek, kitartóak és vezető egyéniségűek. Legfőbb ismertetőjelük a dinamizmus és a heves vérmérséklet: a pitták rendkívül magas energiaszinten élnek, és a belső tűz még olyankor is hajtja őket, amikor a környezetükben lévők már „leengedtek”. Ha a pitta megfelelően ki van egyensúlyozva a többi doshával, az ilyen ember általában kiemelkedő intellektuális képességű, jó humorú, elégedett, erős immunrendszerű és jó emésztésű. Ha azonban egyensúlyukat vesztik, a bennük égő tűz olykor heves érzelmeket, féltékenységet, dühöt, türelmetlenséget vagy túlzott versengési hajlamot is eredményezhet.
Testi jellemzők: A pitta típusú embereknek általában világos a szemük és a hajuk, bőrük lágy, meleg és leégésre hajlamos.
Egyensúlyzavar okai: A vatához hasonlóan a pitta típusúak is hajlamosak a rendszertelen étkezésre és a kevés alvásra, de ami igazán megviselheti őket, az a túlzott napsütés és hőség, illetve az, ha hosszú ideig nem tudják kifejezni érzelmeiket.
Érzékeny pontjai: Hajlamos az epe-és gyomorpanaszokra, bőrkiütésre, gyulladásokra, hőemelkedésre, hőhullámokra.
Pozitív hatású számára: A nyugtató tevékenységek (jóga, meditáció) mellett jó hatású számukra a mértékletes aktív sport, a hűvösebb környezet és a kreatív tennivalók, amelyekbe bele tudják adni energiájukat.
Táplálkozás: A pitta típusúakat a könnyű ételek, édes és keserű ízek nyugtatják meg. A pitta jellemzője a meleg, ezért számukra a hűtő hatású, frissítő ételek fogyasztása az ideális, különösen nyáron. Fontos számukra a sok zöldség és gyümölcs, és érdemes kerülniük a forró, zsíros és túl fűszeres ételeket. Sok vegetáriánus kerül ki közülük.
A rá jellemző legfontosabb elem: a tűz.

Kapha

Jellemzői: A kapha szanszkrit jelentése „átölelés”, „összetartás”. A kapha típusú ember nyugodt természetű, toleráns, megbocsátó, megbízható, türelmes, és nehéz kihozni a sodrából. Szerető társ, aki általában sikeres azokon a területeken, ahol bizonyos tevékenységek vagy emberek összefogására van szükség. Többnyire nem szereti a változást, és gyakran ösztökélésre van szüksége ahhoz, hogy kimozduljon egy helyzetből. Lassan indul el, de ha egyszer elindul, stabilan végigcsinálja a dolgokat.
Testi jellemzők: A kapha ember jellemzően erőteljes testalkatú, izmos, erős csontozatú, kisebb étvágyú, de lassú emésztésű (ezért hajlamos a súlyfeleslegre). Haja vastag szálú, fénylő és inkább sötét színű, akárcsak a szeme. Keveset izzad, bőre nedves és hideg. Alvásigénye nagy, általában mélyen alszik.
Egyensúlyzavar okai: Mivel a kapha szereti a nyugalmat, hajlamos az elégtelen testmozgásra és a túlzott alvásra (például a napközbeni szundikálásra). Legfőbb ellensége a motiváció hiánya, amely egyensúlyzavar esetén lustasághoz, tehetetlenséghez, kedélytelenséghez vezethet. A kapháknak érdemes kerülniük a hideg és nedves időjárást.
Érzékeny pontjai: Súlyproblémák, magas koleszterinszint, asztma, ödéma, homlok- és arcüreggyulladás, az érzelmek elnyomásából adódóan akár daganatos megbetegedések.
Pozitív hatású számára: Mindenféle aktív mozgás, sport, kirándulás, kihívásokkal teli feladatok, amelyek megmozgatják.
Táplálkozás: A kapháknak érdemes kerülniük a túlevést, valamint a sok zsírt és cukrot tartalmazó ételeket. A meleg, főtt ételek, valamint a friss zöldségek, saláták vannak rájuk a legkedvezőbb hatással.
A rá jellemző legfontosabb elem: a föld.

Az ételek minősége

Az ajurvédában az ételeket is három kategóriába sorolják: szattvikus, radzsasztikus és tamasztikus, azaz tiszta, élénkítő és közömbös. Ezek egyúttal minőségi kategóriákra is utalnak: magas, közepes és gyenge.

Az ajurvédában kiemelkedően fontos a minőségi, friss étel

Szattvikus (tiszta) ételek:

Ide sorolható a friss zöldség, gyümölcs, aszalt gyümölcs, a saláták, a lencse, az ízesítetlen joghurt, a friss vaj, a búzából, rozsból és árpából készült termékek, a mandula, a fénytelen rizs, a méz. Ezek az élelmiszere javítják a közérzetünket, segítenek fenntartani a testi és lelki egészségünket, és támogatnak a fiatalságunk megőrzésében.

Radzsasztikus (élénkítő) ételek:

Ilyenek a fehérjékben gazdag, bőséges energiaforrást jelentő élelmiszerek, amik az ajurvéda szerint közepes minőségűnek számítanak még akkor is, ha tiszta, természetes anyagokból állnak: cukor, friss hús, hal, sajt, sült ételek, tojás, krumpli, édességek.

Tamasztikus (közömbös) ételek:

Ide tartoznak a konzervált, előre elkészített, tartósítószert és ízfokozót tartalmazó ételek, illetve a gyorséttermek termékei, a hamburger, a chips, valamint az alkohol. Ezek rossz hatással vannak a közérzetünkre, és testi, lelki, szellemi kiegyensúlyozatlanságot okoznak.

A legfontosabb szabály, amit a táplálkozásánál érdemes szem előtt tartanunk: „Az vagy, amit megeszel”. Szó szerint, hiszen abból épülnek fel a sejtjeink. Ennek megfelelően érdemes törekednünk rá, hogy testalkatunknak megfelelően táplálkozzunk, és a lehető legtöbb szattvikus ételt együk. Így őrizhető meg nemcsak a testünk, hanem lelkünk és szellemünk egészsége is.

Forrás: Gopi Warrier, Dr. Harish Verma, Karen Sullivan: Ajurvéda, titkok nélkül. Scolar Kiadó, 2006.

Németh Lilla

Ha nekik bejött a Transzcendentális Meditáció, Te miért ne próbálnád meg?

Kutatások szerint a meditáció már sejt szinten képes csökkenteni a stresszt. Ha Te is meggyőződnél róla, ajánljuk figyelmedbe a Transzcendentális Meditációt. Meditálni könnyű, és mindenki számára hasznos! A következő tanfolyam időpontja: 2020. december 28-31.

Hasonló érdekes cikkek

Legfrissebb cikkek

Kiemelt videók