5 hatékony jóga fajta

5 hatékony jóga fajta
A női jógaórákon általában oldottabb légkörre és könnyebb gyakorlatokra számíthatunk

A jógának annyi arca van, ahány irányzat. Szinte mindenki megtalálhatja a kedvére valót, akár gyógyulni szeretne, akár erősíteni, akár csupán lazításra és kevesebb stresszre vágyik.

Gomba módra szaporodnak az egyre újabb és újabb jógairányzatok (beleértve a teljesen elszállt sörjógát vagy csokoládé jógát is :-), amelyek közül mindenki megtalálhatja a céljaihoz leginkább illőt. Ahány jóga fajta létezik, annyi különböző hatást lehet elérni, mi több, az egyes irányzatokon belül is óriási különbségek vannak attól függően, hogy melyik tanár tanítja. Olyan ez, mint egy gyümölcsös tál, amelyben minden gyümölcsnek eltérő íze és más-más jótékony hatása van. Érdemes kitartani a kísérletezésben mindaddig, amíg megtaláljuk az ízlésünkhöz legközelebb állót. A teljesség igénye nélkül lássunk most 5 jóga fajtát a legnépszerűbbek közül.

Astanga jóga

Az astanga jóga egy dinamikus jógairányzat, amelyben meghatározott gyakorlatsorokat gyakorolnak, összesen 6 különböző sorozatot. Ezeken belül az egyes ászanák sorrendje kötött, és átvezető mozdulatok (vinyásza) fűzik őket össze. Így a gyakorlás folyamatosan, megállás nélkül zajlik, amely mind mentálisan, mind fizikailag komoly kihívást jelent. Fontos szerepet játszik benne a légzés, amely megadja az egész gyakorlás ritmusát. A meditáció kisebb jelentőségű ebben az irányzatban, inkább a fizikai, erőnléti fejlesztésen van a hangsúly. (Jól jelzi ezt, hogy az USA-ban Power Yoga néven vált ismertté.)
Például itt gyakorolhatod: Bandha Works Jógaiskola

Bikram jóga

A bikram jóga óra mindig 90 perces, és izzasztó melegben, azaz 38 és 40 fok közöttire felfűtött teremben gyakorolják. Ennél a hőmérsékletnél lazábbak az izmok és szalagok, így könnyebben nyújthatók, és kisebb a sérülés kockázata is. Ráadásul fokozottabb az izzadás, amely a méreganyagok hatékonyabb kiválasztásával jár együtt. A bikram jógán mindig ugyanazokkal a jógapózokkal találkozol (összesen 26-tal), amelyet szintén meghatározott sorrendben gyakorolnak. A gyakorlatok úgy épülnek egymásra, hogy mindig felkészítenek a következő pózra, vagyis előnyújtják az izmokat a következő gyakorlatnak megfelelően. Jó választás lehet a fogyni és erősödni vágyóknak.
Például itt gyakorolhatod: Bikram Jóga Központ

Iyengar jóga

Ez a jóga típus eszközöket is használ (pl. tégla, heveder, szék), melynek segítségével a gyakorlatok minél precízebb kivitelezését teszi lehetővé. Ha például valaki előrehajolva nem éri el kezével a földet, segítség lehet számára a kezdetekkor a heveder használata. Így a kezdőbb vagy kevésbé hajlékony gyakorlók is pontosan tudják végrehajtani az ászanákat, és részesülhetnek azok jótékony hatásaiból. Ez a jóga fajta az egészen 95 éves koráig aktívan gyakorló B. K. S. Iyengar jóga mester tanításaira épül.
Például itt gyakorolhatod: Magyar Iyengar Jóga Szövetség

Csakra jóga

Ez egy kevésbé ismert, de nagyon hatékony jóga fajta, amely a csakrák (energiaközpontok) harmonizálására, erősítésére helyezi a hangsúlyt. Az órák során egy-egy csakra köré építik fel a jógaászanákat, meditációt, és megmutatják, mely csakra melyik területeken van hatással az életünkre. A gyakorlás során oldódnak az energetikai és lelki blokkok, és ez kihatással van az adott életterületre is. Az Anamé Program, valamint a tantra jóga irányzatok is a csakrákat helyezik középpontba.
Például itt gyakorolhatod: AUM Jóga Központ 

Női jóga

A női jóga olyan jógapozíciókat helyez előtérbe, amelyek elsősorban a gát tájéki női szervekre hatnak, ezzel javítva azok energiaellátását és egészségét. Kifejezetten segíthet menstruációs panaszok, női jellegű problémák, betegségek terén. Elősegíti a szexuális energiák jobb megélését. Jellemző a jógaórákra a könnyebb gyakorlatsor és az oldottabb, bensőséges hangulat. Része ennek a kismama jóga, és egyik speciális ága a nalini jóga.
Például itt gyakorolhatod: Anahita Jóga Központ

Ha nekik bejött a Transzcendentális Meditáció, Te miért ne próbálnád meg?

Kutatások szerint a meditáció már sejt szinten képes csökkenteni a stresszt. Ha Te is meggyőződnél róla, ajánljuk figyelmedbe a Transzcendentális Meditációt. Meditálni könnyű, és mindenki számára hasznos! A következő tanfolyam: 2020. október 17-20.

Hasonló érdekes cikkek

Legfrissebb cikkek

Kiemelt videók