9 hormon, ami a hízás oka lehet

9 hormon, ami a hízás oka lehet

Sok esetben egyáltalán nem azért hízunk, mert túl sokat eszünk. Van, amikor a hormonok a ludasak! Lássuk, melyik lehet felelős, és mit lehet ellene tenni.

A túlsúlyt a legtöbb esetben a túlevéssel magyarázzák, pedig az ok fakadhat hormonzavarból is. Ilyenkor felszedni a kilókat könnyű, fogyni viszont nagyon nehéz. Néhány tényező – mint a stressz, a genetika vagy a helytelen életvitel (pl. alkohol, cukros üdítők, félkész és tartószerrel teli ételek fogyasztása) hormonális egyensúlyzavarhoz vezethetnek, amely túlsúlyt eredményez a testben.

A következő összefoglalóban 9 hormont mutatunk be, amelynek esetleges zavara hízáshoz vezethet, valamint bemutatjuk azt is, hogyan kerülhető el mindez.

1.Pajzsmirigy hormon

A pajzsmirigyünk a nyaktőnél található. Ez a szerv termeli a T3, T4, valamint a kalcitonin hormonokat, amelyek az anyagcseréért felelősek. Ha a pajzsmirigy alulműködik, az anyagcsere is lelassul, így könnyen felszaladnak a plusz kilók. Ezt sok esetben nem a zsír lerakódása, hanem inkább a test felvizesedése, puffadása eredményezi – hívja fel a figyelmet a Bright Side. Ha a túlsúly mellett cikluszavart, fáradékonyságot, hajhullást vagy bőrszárazságot is tapasztalsz, érdemes kivizsgáltatnod a pajzsmirigyed működését.

Hogyan kerülheted el:
– Fogyassz jódozott sót
– Kerüld a nyers zöldségeket, inkább főtt ételeket egyél
– Szedj D vitamint
– Fogyassz cink tartalmú ételeket (pl. tökmag)

2. Inzulin

Az inzulint a hasnyálmirigy termeli. Feladata, hogy elszállítsa a glükózt (cukrot) a sejtekhez, hogy azok energiát termeljenek belőle, vagy elraktározzák zsírként, így fenntartva a vér glükóz szintjét. Az előre elkészített ételek, egészségtelen nassolnivalók, cukrozott üdítők vagy alkohol fogyasztása azonban a szervezetben inzulinrezisztenciát idézhet elő (vagyis romlik a sejtek inzulin érzékenysége). Ilyenkor az izomsejtek nem ismerik fel és nem tudják felvenni a glükózt, így az a véráramban marad. Ez megnöveli a vércukor szintet, ami hosszabb távon hízáshoz vezet, valamint a 2-es típusú diabétesz kialakulásához.

Hogyan kerülheted el:
– Fogyassz sok friss, szezonális zöldséget, gyümölcsöt
– Omega-3 szinted emelésére fogyassz halat, magvakat, olíva bogyót, lenmagot
– Igyál sok vizet, naponta 3-4 litert
– Került az alkoholt, a cukrozott üdítőket, az esti evést

3. Kortizol

A kortizol nevű hormont a mellékvesék termelik, amikor stresszesek, idegesek, feszültek vagyunk. A stressz hormonként is ismert kortizol célja alapvetően az, hogy felkészítse a szervezetet a nagyobb terheléssel való megküzdésre a vércukorszint megnövelésével, az immunrendszer mérséklésével, valamint a zsír, fehérje és szénhidrátok anyagcseréjének elősegítésével. Tartós stressz hatás esetén azonban az egyensúly felborul, túlzott kortizol termelés kezdődik a testben, amelynek következménye a zsírlerakódás és a zsírsejtek érésének stimulálása.

Hogyan kerülheted el:
– Aludj legalább 8 órát naponta
– Került az alkoholt, a fagyasztott, előre elkészített ételeket
– Gyakorolj meditációt, jógát, mély légzést, amely megnyugtat, és oldja a stresszt
– Tölts időt a családoddal és a barátaiddal, ennél jobban nem tud semmi feltölteni!

4. Tesztoszteron

A tesztoszteront férfi hormonként tartják számon, pedig a nők szervezetében is megtalálható. Segíti a zsírégetést, erősíti a csontokat, és javítja a libidót. Az életkor és a magas stressz jelentősen csökkentheti a nők tesztoszteronszintjét, ami a csontritkuláshoz, az izomtömeg csökkenéséhez, és elhízáshoz is vezethet.

Hogyan kerülheted el:
– A rendszeres edzés segíti szinten tartani a tesztoszteront
– Fogyaszthatsz proteines étrend kiegészítőket
– Fogyassz rostban gazdag ételeket, például teljes kiőrlésű termékeket, valamint tökmagot és lenmagot (akár pehely formában a reggeli joghurtban vagy kásában)

5. Progeszteron

A progeszteron és ösztrogén szintnek kiegyensúlyozottnak kell lennie a szervezetben ahhoz, hogy az megfelelően működjön. A progeszteron szintje különböző okok – például stressz, fogamzásgátló tabletta, menopauza stb.- miatt csökkenhet, ami súlygyarapodáshoz és depresszióhoz is vezethet.

Hogyan kerülheted el:
– Mozogj rendszeresen
– Próbáld ki a meditációt
– Kerüld a stresszt, amennyire lehet

6. Ösztrogén

Az ösztrogén az elsődleges női nemi hormon. Az ösztrogén szint bármilyen egyenlőtlensége súlygyarapodáshoz vezethet. A szervezetben a magas ösztrogénszint vagy a hormon túltermelésének, vagy az ösztrogénban gazdag étrendnek tulajdonítható.
Amikor az ösztrogénszint megemelkedik, az inzulint termelő sejtek működése fokozódik. Ez inzulinrezisztenciát idézhet elő, ami a vércukorszint emelkedéséhez és súlygyarapodáshoz vezethet.
A menopauza előtt álló nők ösztrogénszintje általában alacsonyabb. Az ösztrogénszint fenntartása érdekében a szervezet elkezdi keresni az ösztrogént termelő egyéb forrásokat. Az egyik ilyen forrás a zsírsejtek. Amikor az ösztrogénszint csökken, a szervezet elkezdi az összes rendelkezésre álló energiaforrást átalakítani zsírrá, hogy feltöltse a glükóz szintet. Ez súlygyarapodást eredményezhet.

Hogyan kerülheted el:
– Fogyassz teljes kiőrlésű lisztből készült ételeket, friss zöldséget, gyümölcsöt
– Került az alkoholt és a feldolgozott húst
– Mozogj rendszeresen

7. Leptin

A leptin az energia egyensúlyának fenntartásáért felel a szervezetben az éhség gátlása révén. Azonban amikor cukortartalmú ételeket eszünk, a fruktóz túlkínálata zsírrá alakul át, amely lerakódik a szervezetben. Ezek a zsírsejtek leptint termelnek. Ahogy egyre több és több leptin termelődik, a test érzéketlenné válik rájuk. Ez pedig megakadályozza, hogy az agy megkapja az evés elkerülésére szólító jelzést.

Hogyan kerülheted el:
– Kerüld a cukortartalmú ételeket, és az előre feldolgozott élelmiszereket
– Naponta 3-nál többször ne egyél gyümölcsöt, hiszen abban is sok cukor van
– Igyál sok folyadékot, és aludj naponta 7-8 órát

8. Gherlin

Az éhséghormonként ismert gherlint elsősorban a gyomor választja ki. A ghrelin stimulálja az étvágyat és növeli a zsírlerakódást. A gherlin szint akkor is magas lehet, ha az ember szigorú diétát követ, vagy böjtöl.

Hogyan kerülheted el:
– Egyél 2-3 óránként
– Étkezés előtt 20 perccel igyál meg egy pohár vizet
– Mozogj rendszeresen, egyé friss gyümölcsöt, zöldséget, fehérje tartalmú ételeket

9. Melatonin

A melatonin az ébrenlétet és az alvást szabályozó hormonunk. Míg alszunk, a test felszabadítja a növekedési hormonokat, amelyek segítik a test gyógyulását, és építik az izomzatot. Ám ha a szervezetünk nem jut megfelelő mennyiségű alváshoz, ez a gyógyulási, regenerálódási folyamat megakad, és az így előidézett stressz végül gyulladás által kiváltott súlygyarapodáshoz vezethet.

Hogyan kerülheted el:
– Aludd ki magad
– Aludj sötét szobában, és kapcsolj ki minden világító eszközt magad körül, mert a melatonin sötétben termelődik
– Kerüld a lefekvés előtti étkezést

(A cikk tartalmát orvos ellenőrizte)

Ha nekik bejött a Transzcendentális Meditáció, Te miért ne próbálnád meg?

Kutatások szerint a meditáció már sejt szinten képes csökkenteni a stresszt. Ha Te is meggyőződnél róla, ajánljuk figyelmedbe a Transzcendentális Meditációt. Meditálni könnyű, és mindenki számára hasznos! A következő tanfolyam: 2020. július 18-21.

Hasonló érdekes cikkek

Legfrissebb cikkek

Kiemelt videók